lørdag den 8. august 2015

Fuck, en lækker røv!


Titel: Fuck, en lækker røv!
Forfatter: Susanne Staun
Forlag: Gyldendal
Læst på: Dansk
Sider: 112

Rating: 3/5 stjerner

Fuck, en lækker røv! er en superforenklet guide til den svigtede sprogbruger. Du lærer alt det basale, som du burde have lært i folkeskolen - også at sætte kommaer uden at dø af kedsomhed. Og du kommer til at forstå, hvorfor det er vigtigt.
Bogen kan let og smertefrit redde dit liv - i hvert fald kan det redde dit omdømme, jævne vejen til drømmejobbet og i det hele taget gøre dig mere skinnende lækker på skrift, end tilfældet allerede er.
Fuck, en lækker røv! er en sproglig makeover med turbo for alle, der hver dag dummer sig, når de skriver.

Ok. Bogen her blev kun taget ned fra hylden på biblioteket på grund af titlen - så er det sagt allerede! Jeg er oprindelig fra Norge (det kan også til tider ses meget nemt på hvordan jeg skriver) - og har derfor selvfølgelig aldrig deltaget i den danske folkeskolen, på nogen måde. Det at jeg har været lidt i praktik i en tredje klasse i forbindelse med min pædagoguddannelse, er jo en helt anden sag. Det eneste jeg husker fra det er hvor meget børn egentlig taler. Fik fin respekt for læreren dog!

På grund af dette, har jeg hellere aldrig taget del af den danske kommaundervisning. Jeg har selvfølgelig haft den norske, men det er ligsom ikke helt det samme. Mange af mine huskeregler duer ikke mere. (Og de er ellers flotte! Se fx: "'Alltid skriv alltid med to L'er, og aldri skriv aldri med 2" eller "I'en og Y'en gikk en tur i byen, så møtte de J'een, og ville ikke se'en". Så fine, og så useless her i Danmark). Jeg har syntes ellers jeg har OK styr på det der med kommaregler, men har blevet MEGET usikker når folk taler om "de gamle" og "de nye" regler. Jeg har ellers passet på at ikke dræbe hesten, pustet undervejs og de delte sætninger. Men tror ikke det er nogle rigtige regler. Ergo. Denne bog!

Den er sjov, forklarer ting MEGET simpelt - og kommer med fantastiske illustrationer (Se under)!

Det er slet ikke alt jeg er enig i - og med en gang det gik gang i lidt diagrammer faldt jeg ud. Og så blev jeg også ret overrasket over hvad "folk" tager fejl af. 
Men - en hurtig, dejlig lille bog! Og provokerende sprog, som måske også kan være med at fange nogle.
Har jeg dog lært noget? Egentlig ikke;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...